afsluiting fietspad Urkerweg ( tussen Tollebeek en Urk)
Het fietspad langs de N351 Urkerweg wordt voorzien van duurzaam beton. Hierdoor is het fietspad tussen Tollebeek en Urk de hele zomervakantie afgesloten.
Omleidingsroute (brom)fietsers: 20 juli t/m 31 augustus
Van vrijdag 20 juli tot en met vrijdag 31 augustus 2018 is het fietspad afgesloten tussen de aansluitingen met de Fazantendrift (Tollebeek) en Amaliahof (Urk). Een omleidingsroute via de Zuidwesterringweg en Staartweg staat met borden aangegeven.
De werkzaamheden zijn in de zomervakantie gepland om zo min mogelijk overlast te veroorzaken voor de schoolgaande jeugd.
Hinder wegverkeer: 1 t/m 3 augustus
Van woensdag 1 tot en met vrijdag 3 augustus wordt een toegangspad aangelegd naar bushalte Urkerweg 34 (bij locatie ’t Paviljoen van ’t Boerenerf). Hiertoe wordt de halve rijbaan afgezet en het verkeer met behulp van tijdelijke verkeerslichten langs het werkvak geleid. Eventuele wachttijd voor de verkeerslichten kan voor extra reistijd zorgen.
Omleidingsroute wegverkeer: 28 t/m 30 augustus
Van dinsdag 28 tot en met donderdag 30 augustus wordt de Urkerweg dagelijks vanaf 09.00 uur afgesloten voor het verkeer. De omleidingsroute voor het wegverkeer loopt via de Zuidwesterringweg, Staartweg en Singel. Tijdens deze afsluiting worden de inritten van de verschillende woningen opnieuw aangesloten op het fietspad en de weg.
Werkzaamheden
Het huidige asfalt wordt vervangen door beton. Een betonnen fietspad is vlak en stroef wat zorgt voor rijcomfort en veiligheid. Ook heeft beton weinig onderhoud nodig en kent het een lange levensduur van ten minste 50 jaar.
De uitvoeringswerkzaamheden duren circa twee weken. Daarna moet het nieuwe beton uitharden; dit neemt zo’n drie weken in beslag. Dan is het beton op volledige sterkte en hard genoeg om overheen te rijden. Na de uithardingsperiode worden de bermen aangevuld en de belijning op het fietspad gezet. Daarna wordt het fietspad weer opengesteld.
Duurzaam beton
Begin dit jaar heeft Provincie Flevoland besloten om alle fietspaden, die nog van asfalt naar beton moeten, te voorzien van duurzaam beton. Beton bestaat voor een groot gedeelte uit cement en door dat te vervangen door een duurzamer materiaal (een geopolymeer) heeft het beton een tot wel 65% lagere CO2-uitstoot.